vrijdag 26 februari 2016

Wandelen van Camacha naar de Jardim Botanico

De eerste wandeling die we maakten tijdens onze vakantie op Madeira. We hadden, om een beetje in te komen, een 'blauwe' route uitgezocht in de Rother wandelgids. Niet al te zwaar, maar wel kunnen genieten van het moois dat Madeira te bieden had.

's Ochtends namen we vanuit Funchal bus 129 naar Camacha. Terwijl we in de bus zaten werd het steeds grijzer en al snel reden we de regen in. In Camacha aangekomen voelden we ons beiden een beetje dom in korte broek en t-shirt. Natuurlijk hadden we ook allebei geen jas bij ons... Vanwege het slechte weer besloten wij direct de wandelroute op te pakken, maar Camacha ligt op een hoogte van 700 meter en staat bekend als het centrum van de mandenmakerij. Mocht dit je interesseren dan is een bezoek aan het Café Relógio zeker de moeite waard!  Wij hebben de mandenmakerij overgeslagen en gingen op zoek naar de 'Levada da Serra'.

Langs de Levada da Serra
De start was erg steil, maar toen we de Levada da Serra eenmaal hadden gevonden was het ondanks de regen zeer goed te lopen.
Na het eerste stuk door de bebouwing te hebben gelopen lieten we die na de klim toch echt achter ons.
Het leek wel of we ineens midden in de jungle stonden! We liepen werkelijk door een prachtig diepgroen dal.

Na enige tijd kwamen we door het buurtschap Achadinha waar we, inmiddels helemaal doorweekt,
bij de lokale snackbar Moisés een kop koffie dronken om op te drogen.

Vale Paraíso - Levada da Serra
Het kleine buurtschap lieten we al snel weer achter ons en voor we het door hadden liepen
we weer door een jungle-achtige vegetatie. De route brengt je in een wijde boog door de Vale Paraíso. Een prachtige, groene vallei met (bij goed weer) mooie vergezichten.

Madeira pad

Na een steile afdaling over een spiegelglad 'madeira pad' liepen we even vast. De weg was afgezet voor een rally. Gelukkig duurde het maar een half uurtje en konden we snel weer door. Het was wel even leuk om al die auto's voorbij te zien scheuren! Vanaf hier was het niet ver meer, maar wel steil afdalen langs de weg, dus een flinke aanslag op de knieën.

We kwamen uit bij restaurant Planka waar de vriendelijke eigenaar Joost uitnodigde foto's te komen maken op zijn panorama dakterras. Wat een waanzinnig uitzicht heb je niet alleen vanaf het dakterras, maar ook door de grote glazen ramen in de eetzaal! Onder het genot van een heerlijk koud en verdiend biertje gaf de eigenaar ons allerlei tips over het eiland. Nog een klein stukje afdalen naar de bushalte en de Jardim Botanica. De tuinen waren al dicht toen wij daar einde van de middag arriveerden, dus wij namen de taxi terug naar de stad.